Според статистиката, бизнесът с хранителни добавки е достигнал своя пик през 2000-та година, когато е отчел продажби за над $13 милиарда (според официалната /разбирай "декларираната"/ статистика). Продуктовият асортимент в САЩ е надхвърлил 20 000, където над 100 милиона души са закупили поне една опаковка. Липсата на всякакъв ефект води до бърз отлив на търсенето. Сега, 10 години по-късно, производителите смятат, че разочарованието е позабравено, затова започват следващата си битка за лесни и бързи печалби. Готови са да ти обещаят почти всичко, за да те убедят да купиш нещо от тях. Лъжат те право в очите, понеже няма как да бъдат наказани - регулациите в бранша са отчайващо занижени. В България има един производител на бяла високовискозна синтетична храна, с която успешно заблуждава клиентите си, че консумират "кисело мляко" с добавка от несъществуващ микроорганизъм: "Бифидус АктиРегуларис" (дори са й дали и латинско изписване: "Bifidus ActiRegularis" със странна главна буква посредата на втората дума?!?!), подвежда с обещания за регулиране на храносмилането ("Вече не съм подута ...") и лъже, че ще върне парите на недоволните клиенти. Понеже е могъщ финансов концерн и "ценен" инвеститор, няма кой да спре това ...
Защо не трябва да вярваш на всичко, което четеш или гледаш?
Информацията, която получаваш е основно от медиите, понеже издаването на книги с научна тематика е непечеливш бизнес за издателите им. Медиите, обаче, в последно време са силно зависими финансово от рекламодателите си. Тиражите им спадат главоломно, заради разводняването на пазара от пренасищане с издания и емисии, и реализираните продажби не могат да покрият дори направените разходи. Затова се финансират от реклами или частично или напълно (в интернет и ефирните телевизии достъпът до материалите им е напълно безплатен!). А големите пари за реклама се дават от тези, които целят масовия потребител, най-често зле информиран и немислещ. Производителите на хранителни добавки са точно такива!
Понеже ме питаш, дали не мога да публикувам в някое издание всичко, което знам за храненето и спорта, ето ти отговорът: Няма как! Издателите не обичат да обиждат рекламодателите си, понеже така спира притокът на финансиране. Затова всичко, което ще прочетеш в списания или ще гледаш по телевизията е само възхвала на .... поредния чудотворен продукт за отслабване. Който плаща - той поръчва музиката ...
Защо нито една добавка НЕ МОЖЕ да изпълни обещанията си?
За да бъдат продавани, добавките залагат на ефекти, които да са "бързи", "драстични", "трайни", ... и винаги - свързани със здравето ти (физическо и психическо) и външният ти вид. Ако се замислиш, същите ефекти се търсят и във фармацевтиката - лекарствата за медицински и естетически цели.
Лекарствата се създават във високотехнологични лаборатории от висококвалифицирани учени при изключителни мерки за сигурност. Когато едно лекарствено средство е готово (според лабораторните тестове) то преминава през продължителни процедури по тестване за удостоверяване на ефикасността, страничните ефекти и узаконяването му. Продажбата му в отделни държави изисква преминаването през тези процедури във всяка една от тях поотделно. Тестовете могат да продължат до 5 години! Това трябва да ти подскаже, че се инвестират огромни средства, за които не е сигурна възвращаемостта. Има и надпревара с времето и конкурентите, които вгорчават допълнително живота на фармацевтите. Затова субстанциите се патентоват задължително - само така могат да се гарантират за продължителен период монополни продажби на откритото лекарство от единственият собственик на правата: вложилият милиони и милиарди концерн-късметлия. Всяко нарушаване на патентното право ги изнервят и те се хвърлят в мултимилярдни съдебни искове срещу плагиатите.
За разлика от фармацевтичните гиганти, производителите на храни не разполагат със съизмерими научни звена и лаборатории. Храните се продават с добър маркетинг, а не с ефекти, и залагат на ниската цена, което е още по-страшно за ... здравето ти. Единственият по-квалифициран персонал, който наемат, е техници по поддръжка на машините и лаборанти, които да проверяват качествата на входящата суровина (целата е повече да се издевателства над доставчиците за сваляне на изкупните цени, а не грижата за потребителите!). Храните като технология и съдържание не се патентоват - патентоват се ... търговските марки на производителя.
Е, при тази постановка, помисли: ако някой "случайно" открие действително действаща чудотворна добавка, няма ли именно фармацевтите да се хвърлят върху съставките й и формулите за смесването им, за да създадат ЛЕКАРСТВЕНО СРЕДСТВО, което МОЖЕ да бъде патентовано и запазено за продаване само от тях? Разбери: бизнесът на 21-ви век е бизнес на изпреварващата информация и правното й обсебване за изключителни продажби!
Ще ти дам един съвсем реален пример: дребна фирма от САЩ пуска през 1999 година на пазара добавка под името "Triax". Продуктът се рекламира като добавка за изгаряне на мазнини ("фет-бърнър"). Triax НАИСТИНА ДЕЙСТВА!!! Хиляди го закупуват и в действителност постигат забележителни успехи! Фармацевтичен гигант сезира FDA (хранителната и лекарствена администрация на САЩ), че в добавката се влага забраненото за предлагане вещество "Тиратрикол". Продуктът е забранен за производство, фирмата е глобена и в резултат - фалира ... Каква е причината? Тиратриколът (или трийодиттироацидната киселина) е анаболен стероид, разработван в продължение на дълги години за борба със Синдрома на хормонална тироидна недостатъчност, но при клиничните изпитвания дава недопустими странични ефекти и бива включен в списъка на забранените терапевтични средства на САЩ и Канада. Произвежда се само в ... Бразилия, където срещу няколко долара повече можеш да продаваш всичко.
Какво е скритото основание за забраната na "действащите" добавки и трансформирането им във лекарства?
Истината е, че добавките са само ХРАНИ. Дори безобидните - като пшеничен протеин, заместителите на месо, лененото семе и т.н., са нищо повече от изсушена и прахообразна храна или неин дериват. Стероидите и другите активни субстанции са ... лекарства, разрешени за производство само от фармацевтични компании! Всеки, който се опита да наруши това разделение, ще бъде сериозно наказан от самите фармацевти. Затова никой не смее да се пробва наистина да престъпи границата. Рекламите ти внушават много лъжливи вярвания, а някъде там - отстрани, наблюдават производителите на патентовани лекарствени средства и чакат търпеливо да си увредиш здравето със собствената си глупост, за да те "спасят" после с ... лекарствата си. Форма на уродлива симбиоза ...
Има някои добавки, които все още имат благословията да бъдат продавани свободно, и да имат някакъв ефект. Например ефедринът. Той, продаван на хапчета в комбинация с кофеин и аспирин, наистина ускорява сърдечната ти дейност, с което подобрява метаболизма на мазнините, но това не става без опасност от странични въздействия върху здравето ти. Ако надзорниците съберат още малко потвърждения за сърдечна смърт вследствие на употребата на ефедринов коктейл, няма съмнение, че ще изчезне от рафтовете на бакалията отсреща.
Следващото, което искам да ти кажа, е как точно действат фет-бърнърите (Виж: Истината за добавките за отслабване) ...